Seks tips til å velge riktig bunnstoff til båten

    Tid for båtpuss? Dette må du vite om bunnstoff.

    Å stoffe båten er en stor og viktig del av båtpussen, men her er det fort gjort å gjøre noen feil.

    Caroline Skaalvold Engstrøm jobber som Skandinavisk produktsjef for Yachting hos Jotun A/S. Her er hennes svar på de seks vanligste spørsmålene som mange båteiere lurer på.

    1. Hvilken type bunnstoff passer til din båt?

    Ta utgangspunkt i hvordan og hvor mye du bruker båten din. Hvis båten din ligger mye stille på en plass med mye begroing, eller hvis den skal være på sjøen i mange måneder før neste opptak, trenger du et tøft og robust bunnstoff. 

    Er båten på vannet bare en kort sesong, er ofte i bruk og ligger på en plass med begrenset begroing, klarer du deg kanskje med et litt enklere bunnstoff.

    jotun_bunnstoff_artikkelbilde.jpg

    SMØR TJUKT PÅ: Når du først er i gang, er det bare å male skikkelige strøk. En vanlig tabbe er å male for tynne lag. FOTO: Jotun A/S.

    2. Hva er forskjellen på de ulike bunnstoffene?

    Det er viktig å vite forskjellen på selvpolerende og hardt bunnstoff.

    • Med et selvpolerende bunnstoff blir malingsfilmen tynnere gjennom sesongen, og det bygger mindre malingsfilm over tid. I tillegg er selvpolerende bunnstoff enkelt å vedlikeholde, da du kun trenger å spyle båten med høytrykkspyler etter endt sesong.
    • Et hardt bunnstoff er mer robust mot slitasje og er derfor et godt valg dersom du for eksempel skal ta båten mye opp og ned på henger eller dra den opp på land. Passer også for regattaseilere som vil ha minimal friksjon. Et hard bunnstoff kan vannslipes, dermed får man både en glatt overflate og god beskyttelse mot begroing.

    Rekker du ikke over båtpussen og ønsker å stoffe så sjelden som mulig, finnes det bunnstoff som holder i mer enn én sesong. Med et avansert bunnstoff som NonStop Supreme, får du beskyttelse mot begroing i inntil to år. 

    Første gang? Slik stoffer du båten: 

     

    3. Hvordan bytter jeg fra et bunnstoff til et annet?

    Det selvpolerende bunnstoffet vasker du enkelt med høytrykkspyler for å fjerne det ytterste, inaktive laget. La overflaten tørke godt før du påfører nytt bunnstoff. Husk å legge to strøk første gang du bruker et nytt produkt, da det er viktig å sikre nok filmtykkelse.

    Hardt bunnstoff må våtslipes lett for å fjerne den porøse overflaten før du legger nytt malingsstrøk. Jotuns bunnstoff kan påføres direkte på de fleste andre bunnstoffer, men enkelte typer krever et strøk med primer før overmaling.

    HUSK! Hos Obs Bygg får du garantert alltid de laveste prisene. Les mer om vårt prisløfte

    4. Hvor ofte må jeg slipe?

    Å slipe ned hele båten er en tung og slitsom jobb. Hvor ofte du må slipe varierer med båtens alder, hvor god stand den er i og hvor mye bunnstoff som er påført. Noen båteiere ønsker å fjerne det som har bygd seg opp etter 8-10 års bruk, mens andre venter 12-15 år.

    For deg som ønsker å utsette slipingen så lenge som mulig, kan det være fornuftig å bruke et toårig bunnstoff. Da kan du i teorien doble antall år før du må ta fatt på slipejobben. 

    🛥️ TIPS: Les om hvordan du stoffer båten 🛥️

    5. Hvordan beskytter jeg drevet?

    Bruk båten mye! Men drev er et problemområde som mange sliter med. Jotun A/S anbefaler å bruke drevspray, et bunnstoff på sprayflaske av god kvalitet. Er båten helt ny eller du er usikker på hva som er påført fra før av, så legg et strøk med Vinyl Primer først for å sikre god heft til bunnstoffet.

    jotun_bunnstoff_artikkelbilde2.jpg

    GULROTA: Det er jo dettte vi lengter etter alle timene vi bruker på å pusse og klargjøre båten. Det er verdt det! FOTO: Jotun A/S.

    6. Hvilke vanlige bunnstofftabber må jeg unngå?

    • For lite maling og for tynne strøk er en klassisk tabbe. For tynt strøk vil ikke beskytte mot begroing.

    • De aktive virkestoffene er tunge og synker helst ned til bunnen av spannet, så rør opp bunnstoffet godt.

    • Når du kjøper nytt bunnstoff, husk å sjekke produksjonsnummeret på bunnstoffet du allerede har brukt. Det kan være noen naturlige fargevariasjoner fra produksjon til produksjon.

    • Ikke stoff båten i regnvær eller i direkte sollys. For høy luftfuktighet vil påvirke tørketiden og i verste fall føre til at malingen renner av. Sterk sol eller varmt vær kan føre til at malingen kun tørker i overflaten og ikke inn mot skroget. Da vil ikke malingen få heft og kan flasse av.

    Usikker på hvordan du holder båten blank gjennom hele sesongen? Les denne quiden!