Kjøpsvilkår
Følgende vilkår gjelder for alle leveranser fra nettbutikken Obs BYGG. Vilkårene gjelder i tilfeller hvor ingen annen skriftlig avtale er inngått mellom deg som kjøper (privatperson) og den enkelte nettbutikks samvirkelag, se punkt 1 "Parter" nedenfor.
Generelt
Kjøpsvilkårene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra nettbutikken Obs BYGG til deg som forbruker. Kjøpsvilkårene utgjør sammen med din bestilling, som er bekreftet i en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke(t) produkt(er) du har kjøpt.
Forbrukerkjøp reguleres bl.a. av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, og e-handelsloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.
Innholdsfortegnelse
1. Parter
1.1 Avtalepart
Avtaleparten er den enkeltes butikks samvirkelag som også utsteder kvittering/ faktura.
Prisene er inklusiv mva. og gjelder ved bestillingstidspunktet. Vi reserverer oss retten til å kansellere en bestilling og for eventuelle feil i beskrivelsen av produkter, priser mv. Om det skulle oppstå feil, vil du bli informert om dette.
Det tas forbehold om kansellering av ordre beregnet for videresalg.
1.2 Selger
Du kan også alltid kontakte:
Coop Norge SA
Regnbueveien 5, 1405 Langhus
Postboks 3005, 1402 Ski
Kundesenter (mandag-fredag 08:00-16:00): 64875000 - tastevalg 4
Foretaksnummer: 936 560 288MVA
1.3 Kjøper
2. Avtaleinngåelse og ordrebekreftelse
Ved å legge inn bestilling godkjenner du disse kjøpsvilkårene. Vilkårene gjelder ved alle kjøp i nettbutikk, men kan avvikes gjennom skriftlig avtale inngått mellom deg og autorisert representant hos Selger.
Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hva du har kjøpt. Dersom det ikke er samsvar mellom din bestilling og ordrebekreftelsen, ta kontakt med kundeservice gjennom kontaktskjemaet vårt eller på tlf. 64875000 – tastevalg 4 (mandag-fredag 08:00-16:00).
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
3. Opplysninger gitt i nettbutikken
Vi jobber stadig med å gi våre kunder korrekt produkt informasjon. Vi tar forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Du vil i så fall få melding om dette.
Tilbake til toppen
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Du vil i så fall få melding om dette.
Tilbake til toppen
4. Bestilling og betaling
4.1 Priser og forbehold
Alle priser er inkludert merverdiavgift og eventuelt miljøgebyr. Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring.
4.2 Kjøpeutbytte
For å få kjøpeutbytte må du være Coop medlem og logge deg inn med medlemsnummer før du betaler. Hvis du handler i en butikk fra samvirkelaget hvor du er medlem, får du dette samvirkelagets kjøpeutbytte.
Dersom du handler fra en butikk utenfor ditt samvirkelag, får du 1 % kjøpeutbytte. Dersom du betaler med Coop Mastercard, får du ekstra kjøpeutbytte.
Dersom du handler fra en butikk utenfor ditt samvirkelag, får du 1 % kjøpeutbytte. Dersom du betaler med Coop Mastercard, får du ekstra kjøpeutbytte.
Merk at vi dessverre ikke har mulighet til etterregistrering av kjøpeutbytte dersom handelen allerede er utført uten at du har vært innlogget.
4.3 Betalingsalternativer
I nettbutikken kan du velge å betale med debit- og kredittkort, Coopay eller Walley faktura. Les mer om alle våre betalingsalternativer.
4.3.1 Visa og MasterCard
Betalingstjenesten vår blir levert av Aera. Når du bestiller én eller flere varer online blir ordrebeløpet reservert, men blir først trukket fra når varene sendes fra lager.
Når du velger klikk og hent blir beløpet trukket når bestillingen er klar til henting i butikken og du får beskjed at den kan hentes.
4.3.2 Walley Faktura
Når ordren sendes, vil du motta faktura på din oppgitte e-post adresse fra Walley som du skal betale i henhold til gjeldende vilkår og forfallsdato.
Med Walley-appen kan du holde oversikt over fakturaene dine og enkelt endre betalingsdatoene eller dele opp kjøpene dine. Last ned Walley appen nå.
Med Walley-appen kan du holde oversikt over fakturaene dine og enkelt endre betalingsdatoene eller dele opp kjøpene dine. Last ned Walley appen nå.
4.3.3 Coopay
Med Coopay kan du betale med mobilen i alle Obs BYGG butikker. Du kan aktivere Coopay i medlemsappen og få medlemsfordeler, kjøpeutbytte, betaling og kvitteringer samlet på ett sted.
4.4 Betalingssikkerhet
Alle betalingsmetoder krever BankID og 3D secure for din trygghet. På den måten er du trygg og sikker når du skal handle med bankkort og faktura i vår nettbutikk.
4.5 Slik fungerer nettbutikken
Når du trykker på «kjøp» eller «legg i handlekurv» vil produktet bli lagt til i handlekurven som du finner øverst på høyre side.
Når du har funnet alle produktene du ønsker å kjøpe, trykker du på handlekurven og deretter «Til kassen».
I kassen fyller du inn dine opplysninger eller du kan logge inn for å få kjøpeutbytte og medlemskupp. Etter det kan du se alle leveringsalternativer som er tilgjengelig. For å få gratis frakt velger du leveringsalternativ Hent i butikk og velger nærmeste Obs BYGG butikk.
Når leveringsalternativ er valgt velger du betalingsmåte og trykker du på «Fullfør bestilling». Ved å trykke «Fullfør bestilling» godkjenner du disse kjøpsvilkår.
Ordrebeløpet blir reservert ved bestilling, men først trukket når varene sendes fra lager.
Når handelen er fullført vil vi sende deg en ordrebekreftelse på e-post som også inneholder angreskjema og generell informasjon om angrerett (les om angrerett i punkt 8 nedenfor).
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
5. Levering
For produkter bestilt på nett tilbyr vi følgende leveringsalternativer til store deler av landet:
- Gratis levering dersom du henter varer i ditt nærmeste varehus.
- Hjemlevering og henting på utleveringssted med MyPack (gjelder ikke for varer over 35 kilo).
- Kranbil.
Hvilke alternativer som er tilgjengelig og pris på disse avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og hvor i landet du bor. Du vil få opp de eksakte fraktprisene på de tilgjengelige leveringsalternativene før du fullfører bestillingene.
*Merk at vi kun sender varer til adresser i Norge. Per i dag leverer vi dessverre heller ikke til Svalbard og Jan Mayen.
Maks vekt på vare per leveringsalternativ
Alternativ | 0-2 kilo | 0-35 kilo | Over 35 kilo |
Henting i Obs BYGG- butikker | x | x | x |
Henting på utleveringssted (MyPack) | x | x | |
Hjemlevering | x | x | x |
5.1 Leveringsalternativer - Slik leveres varen
5.1.1 Klikk og hent
Leveringstiden vil bero på om varen(e) er på lager i den aktuelle butikken, eller om de(n) sendes fra nettlageret.
For å sjekke lagerstatus i din foretrukne butikk kan du velge butikk øverst på nettsiden.
For å sjekke lagerstatus i din foretrukne butikk kan du velge butikk øverst på nettsiden.
5.1.1.1 Slik fungerer klikk og hent
Klikk og hent av varer som er på lager i butikk er vårt raskeste alternativ. Det fungerer slik:
- Mindre bestillinger vil plukkes innen 2 timer, og større eller mer komplekse bestillinger innen 24 timer i butikkens åpningstid.
- Så snart ordren er plukket i butikk, vil du motta en hentemelding på SMS og e-post.
- Ved ankomst viser du frem SMS eller e-post (i tillegg kan du bli spurt om å vise gyldig legitimasjon). Dersom andre skal hente pakken for deg kreves det i tillegg fullmakt for å få utlevert ordren.
- Pakken skal hentes senest 7 dager etter mottatt hentemelding.
Bestilling fra nettlager fungerer på samme måte som klikk og hent fra butikklager. Forskjellen er at det vil ta noe lenger tid før ordren kan hentes.
Normal leveringstid for bestilling fra nettlager vil være mellom 2-8 virkedager etter bestilling.
5.1.2 Hjemlevering
Du kan velge levering til din bostedsadresse, så nærme ytterdøren som det er mulig å kjøre. Merk at innbæring ikke tilbys, og prisen på frakten avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og hvor i landet du bor*.
5.1.2.1 Slik fungerer hjemlevering
- Transportøren vil gi deg mulighet til å velge blant alternative leveringsdager.
- Du blir ringt opp cirka 30 minutter før varen(e) leveres. Hvis veien til huset eller bygningen ikke er kjørbar eller i god nok stand, leverer vi varene så langt veien tillater det*.
- Dersom du ønsker å endre allerede avtalt leveringstid, må det skje seinest to virkedager før avtalt leveringsdag.
- I så fall bes du ringe PostNord sitt kundesenter på telefon 09300 (åpent i tidsrommet mellom kl. 08.00-16.30).
- Dersom endring skjer etter fristen eller at det er hindre på leveringssted som umuliggjør levering, kan det tilkomme ekstra fraktkostnader.
- Avvik fra avtalt leveringstid kan unntaksvis skje fra transportørens side. I så fall blir du varslet i forkant av vår transportør.
- Det er viktig at du kontrollerer synlige skader og lignende før du mottar og signerer at varene er mottatt. Dersom du oppdager skade gi melding til transportør eller vårt kundesenter så snart som mulig.
- Obs BYGG er ikke ansvarlig for pakker etter de er markert som levert ved valg av kontaktløs levering. Merk at Helthjem hjemlevering er kontaktløs levering.
5.1.3 Henting på utleveringssteder (MyPack)
Pakken vil bli sendt til utleveringssted, og prisen på frakten avhenger av varen(e)s størrelse/vekt og hvor i landet du bor*.
Med MyPack kan du selv velge hvor og når du vil hente pakken blant alle leveringsstedene og automatlokasjonene til PostNord. Maks vekt på MyPack leveringer er 35 kg.
5.1.3.1 Slik fungerer henting på utleveringssteder med MyPack
- Vi håndterer din ordre snarest mulig og du får tilsendt en e-post når den er på vei.
- Du mottar en hentemelding på SMS når pakken er klar for henting på utleveringsstedet.
- Pakken skal hentes innen 7 dager. På uavhentede pakker tilbakebetaler vi ikke frakt.
5.1.4 Kranbil - Slik fungerer transport med kranbil
Ved bestilling av kranbil forutsettes det at kranbilen kan kjøre helt frem til oppgitt adresse med tanke på veiens stand, mulighet for å snu kranbilen og at det er rom nok for kranbilens støtteben.
Våre transportører vil forsøke å plassere varene der du ønsker på eiendommen. Men vekt, høyspentlinjer, bygninger, trær og andre hindringer kan påvirke mulighetene for dette.
Våre transportører vil forsøke å plassere varene der du ønsker på eiendommen. Men vekt, høyspentlinjer, bygninger, trær og andre hindringer kan påvirke mulighetene for dette.
Ved ønske om kjøring på privat vei/innkjørsel må du selv forsikre deg om at veien tåler belastningen av en tung kranbil og ta ansvaret for eventuelle skader.
Vi forbeholder oss retten til å levere til nærmeste egnede sted hvis våre transportører er usikre på om veiens stand.
5.1.4.1 Forutsetninger for hjemlevering med kranbil
- Du må være hjemme i avtalt tidsrom.
- Du må kunne nås på oppgitt telefonnummer.
- Avbestilling må gjøres minst 2 dager før levering.
- Du må oppgi om hendelser som kan påvirke leveransen, som for eksempel veiarbeid eller lignende.
5.2 Levering til øyer uten bilferge
PostNord leverer til fortauskant til alle postnummer i Norge, unntatt til øyer hvor transportøren ikke kan komme frem med ferge. Da leveres varen til fergeleie.
Bor du på en øy, hvor transportøren ikke kan komme helt frem til din adresse, skal du med andre ord selv sørge for å få fraktet pakken hjem fra fergeleiet.
5.3 Leveringstid
5.3.1 Leveringstid for klikk og hent
Leveringstiden vil bero på om varen(e) er på lager i den aktuelle butikken, eller om de(n) sendes fra nettlageret. Mindre bestillinger vil plukkes innen 2 timer, og større eller mer komplekse bestillinger innen 24 timer i butikkens åpningstid.
5.3.2 Leveringstid for hjemlevering
Leveringstiden varierer ut ifra hvilke dager butikken har ruteplan og/eller når PostNord kjører ut til ditt postnummer.
Leveringstiden er gjennomsnittlig 2 - 8 virkedager. Tiden gjelder lagervarer og kan variere avhengig av hvor i Norge du bor.
Merk! Dersom butikken eller PostNord bare har utkjøring én gang i uken til ditt postnummer, kan leveransen ta lenger tid. Leveringstiden ovenfor er kun veiledende.
5.4 Leveringsforsinkelser
Dersom leveransen forsinkes vil vi gi deg informasjon så snart vi kan, sammen med informasjon om når en eventuell levering kan skje, eller om produktet/ene er utsolgt. Du har da mulighet til å heve kjøpet og tilbakebetaling vil skje innen 14 dager.
5.5 Hvis varen ikke kan leveres
Hvis du ikke har gitt fullmakt til at varen kan settes utenfor, tar transportøren varen med i retur til nærmeste lager eller nærmeste utleveringssted.
Obs BYGG er ikke ansvarlig for pakker etter de er markert som levert ved valg av kontaktløs levering. Merk at Helthjem-hjemlevering er kontaktløs levering.
Det kan forekomme situasjoner hvor det er umulig å fullføre en bestilling, f.eks. dersom våre leverandører ikke kan fullføre sin oppgave overfor oss. I slike tilfeller reserverer vi oss retten til å fraskrive krav om erstatning fra kunden som gjelder forsinket levering.
5.6 Undersøkelsesplikt
Når du mottar bestillingen din, bør du så snart som mulig finne ut om leveransen er det samme som det du bestilte, om produktene har blitt skadet under transport, eller om produktene har feil eller mangler.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal du melde fra til oss ved reklamasjon., jf. punkt 10.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen, eller dersom den har mangler, skal du melde fra til oss ved reklamasjon., jf. punkt 10.
5.7 Ved transportskader
Om varen er skadet eller har mangler når du mottar den, vil vi kostnadsfritt sørge for utbedring. Bytte av vare, prisavslag eller utbedring av skade kan bli aktuelt.
For å få bistand kan du enten henvende deg i den butikken hvor du har kjøpt varen, eller til vårt kundesenter. Dersom du henvender deg i butikk, bes du medbringe emballasje i penest mulig stand og alt tilbehør, samt kjøpskvittering. Hvis du henvender deg til vårt kundesenter bes du beskrive skaden, helst med fotografi. Kundesenteret vil da meddele hva som blir neste steg.
Merk: Du kan ikke ta produktet i bruk om dette ikke avtales med kundesenteret.
5.8 Sporing
Du kan spore leveringsstatus på tre ulike måter for Hjemlevering og MyPack:
- Klikk på lenken som fulgte med e-posten «Din pakke er på vei» for å få oppgitt leveringsstatus hos PostNord.
- Tast inn sendingsnummer som fulgte med «Din pakke er på vei» i sporingstjenesten til PostNord.
- På Min side under Ordrehistorikk kan du spore pakken din ved å trykke på Pakkesporing.
For klikk og hent-alternativet får du beskjed om når bestillingen er på vei til valgt varehus og deretter om når den kan hentes.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
6. EE-avfall
Kasserte elektriske og elektroniske produkter (EE-avfall) inneholder helse- og miljøfarlige stoffer og skal ikke kastes sammen med annet avfall. EE-produkter er merket med et overkrysset avfallsbeholder-symbol.
Eksempler på EE-avfall: Hvitevarer, datautstyr, TV-apparater, elektroniske leker, mobiltelefoner, hårtørkere, vaffeljern, kaffetraktere, lysrør og sparepærer.
6.1 Gratis innsamlingstjenester
EE-avfall kan leveres gratis til enten Obs BYGG butikker eller til kommunale avfallsmottak.
6.1.1 Butikkretur
Alle Obs BYGG-butikker tar imot EE-avfall gratis. Småelektriske produkter med et ytre mål under 25 cm, samt større EE-avfall som selges i våre butikker, kan leveres inn.
6.1.2 Kommunale mottak
EE-avfall kan også leveres gratis ved alle kommunale avfallsmottak. Se RENAS' nettsted for en oversikt over alle innsamlingssteder.
6.2 Retur av EE-avfall gjennom nettbutikken
Om du har handlet i nettbutikken til Obs BYGG kan du også bestille retur av et tilsvarende EE-produkt. Det er i tilfelle gratis frakt for pakker med EE-avfall under 5kg og hvor det lengste målet ikke er større enn 50cm.
Om du ønsker å returnere en pakke som veier mer enn 5 kg og/eller det lengste målet er større enn 50 cm vil det påløpe fraktkostnader. Beløpet tilsvarer fraktkostnad vi normalt tar ved salg for tilsvarende mengde EE-produkter.
6.2.1 Slik returnerer du EE-avfall som er under 5 kg og 50 cm fra nettbutikken
- Gå til Obs BYGG sin bestillingsside for returfrakt som du finner her.
- Fyll ut kontaktinformasjon og ordrenummer du finner på ordrebekreftelsen for varen du kjøpte i nettbutikken.
- Du vil motta en returseddel via e-post.
- Pakk inn ditt produkt, sett på returseddel og lever pakken til Post i butikk eller til et postkontor.
- Produktet blir så gjenvunnet av RENAS.
6.2.2 Slik returnerer du EE-avfall over 5 kg og/eller større enn 50 cm
- Gå til kontaktskjema som du finner her.
- Velg EE-avfall under kategori for henvendelse.
- Fyll ut kontaktinformasjon og bestillingsnummer som du finner på ordrebekreftelse.
- Vårt kundesenter vil da bestille returfrakt og kontakte deg for videre prosess
7. Risiko
Risikoen for varen overføres til kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Dette kan for eksempel være hvis varen har blitt levert til fergeleie, slik omtalt ovenfor.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
8. Angrerett og returrett
Du har 14 dagers angrerett når du handler på nett, og du kan returnere varer som er kjøpt i en Obs BYGG butikk til en valgfri butikk innenfor Obs BYGG-kjeden. Les mer om retur- og angrerett her.
8.1 Betingelser for bruk av angreretten
Når du mottar varen kan du håndtere den i et slikt omfang at du kan fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på. Det betyr at du har lov til å håndtere produktet på samme måte som du ville kunne i en fysisk butikk. Angreretten gjelder kun dersom produktet i det vesentlige er uforandret og i samme stand.
14-dagersfristen gjelder fra den dag du mottar varen. Fristen avbrytes ved at du leverer tilbake produktet til oss, eller ved at du (som et første skritt) sender oss melding om at du ønsker å bruke angreretten. I så fall må du returnere produktet innen 14 dager etter at du sendte oss meldingen.
Dersom fristen går ut på en helligdag, forlenges fristen til neste hverdag. Dersom det er flere varer på samme bestilling, og disse ikke har blitt levert samtidig (eller hvis samme vare har blitt levert flere ganger), gjelder angreretten for samtlige varer fra den dag du mottok den siste varen.
8.2 Hva er unntatt fra angreretten?
Følgende produkter er unntatt fra angreretten:
- Fargetilsatt (blandet) maling
- Spesialbestilte varer (for eksempel skyvedører som er måltilpasset eller spesialstørrelser på dører/vinduer etc.)
- Produkter som er installert/montert (for eksempel varmepumpe)
8.3 Hvordan fungerer angrerett?
Ved angrerett kan du returnere varen(e) på følgende måter.
8.3.1 Alternativ 1 – Lever varen(e) selv
Levere varen(e) kostnadsfritt til ditt nærmeste Obs BYGG varehus.
Ved returen er det tilstrekkelig å vise kvittering eller annet kjøpsbevis, slik som kjøpshistorikken registrert på medlemsnummeret.
8.3.2 Alternativ 2 – Send varen(e) tilbake med post
Ordren kan sendes til butikken du handlet fra eller til vårt sentrallager Coop Norge SA. Du finner angreskjema i eposten du mottok med ordrebekreftelsen, hvor det også står hvilken butikk du kjøpte varen fra. Alternativt kan du skrive ut et blankt angrerettskjema ved å klikke her.
Finn returadresse til våre Obs BYGG-butikker her.
Returadresse til sentrallager:
Coop Norge SA
Postboks 3005
Postboks 3005
1402 Ski
Ved valg av alternativ 2 (forsendelse per post) må du selv dekke kostnadene i forbindelse med returen.
Du er selv ansvarlig for at pakken kommer tilbake til oss når du returnerer varer. Det betyr at du er ansvarlig for pakkens innhold frem til vi mottar returen din. Dersom du velger å sende pakken, anbefaler vi å sende med sporing.
8.4 Tilbakebetaling
Refundering skjer 2-5 virkedager etter at vi har mottatt returen. Merk: Når du returnerer en vare, vil pengene bli tilbakeført, og transaksjonen vil vises i bankoversikten din på datoen da kjøpet opprinnelig ble gjennomført.
I tilfeller hvor vi ikke har mottatt varen forbeholder vi oss retten til å tilbakeholde betalingen, inntil vi mottar varen, eller får dokumentasjon for at varen er sendt i retur.
Fortrinnsvis betaler vi tilbake til samme bankkort/konto. Hvis du betalte via faktura, krediterer vi Walley. Det påløper ingen gebyrer som følge av tilbakebetalingen.
Vi kan nedsette returbeløpet helt eller delvis dersom verdien på varen er redusert som følge av et eller flere av følgende forhold:
- Du har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å kunne fastslå varens art, egenskaper og måten den fungerer på, for eksempel ved å ta produktet i bruk.
- Varen ble skadet mens du hadde ansvaret for den (Merk! Du er ansvarlig for varen frem til vi mottar den).
9. Åpent kjøp i 120 dager
9.1 Hva er åpent kjøp?
Vi i Obs BYGG ønsker at alle våre kunder skal ha en best mulig handleopplevelse hos oss. Dermed mener vi at det bør være lov til å ombestemme seg når man har kjøpt feil eller ikke trenger produktet allikevel. Derfor gir vi våre medlemmer og kunder åpent kjøp i hele 120 dager.
9.2 Kriteriene for å benytte åpent kjøp
Det er to kriterier for å kunne benytte seg av ordningen:
- Kvittering må fremvises (eller kjøpshistorikk registrert på medlemsnummeret.)
- Originalemballasjen må være ubrutt
9.3 Unntak fra åpent kjøp
Følgende varer er unntatt fra åpent kjøp-ordningen:
- Fargetilsatt (blandet) maling
- Spesialbestilte varer (for eksempel skyvedører som er måltilpasset, spesialstørrelser på dører/vinduer etc).
- Produkter som er installert/montert (for eksempel varmepumpe)
10. Reklamasjon - dine rettigheter ved feil og mangler
Når du handler i nettbutikken, er ditt kjøp dekket av forbrukerkjøpsloven. Loven gjelder alle varekjøp du gjør som privatperson. Ifølge forbrukerkjøpsloven har du, som forbruker, reklamasjonsrett i inntil 2 år. Fristen for å reklamere er derimot inntil 5 år dersom produktet, eller deler av det, er ment å vare vesentlig lengre ved vanlig bruk.
Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten (se avtalens punkt 8) og muligheten til åpent kjøp (se avtalens punkt 9).
10.1 Retten til reklamasjon
Hvis varen(e) du har kjøpt har feil eller mangler, kan du, avhengig av situasjonen, kreve retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller at kjøpet heves. Forutsetningen for dette er at reklamasjonen er berettiget.
10.2 Selgers rettigheter ved reklamasjon
Om produktet har mangel kan selgeren i utgangspunktet velge å reparere produktet. Skjer samme feil for tredje gang etter at selger har forsøkt å utbedre forholdet, har du rett på prisavslag eller pengene tilbake. Tilbakebetaling skjer i så fall innen 14 dager.
Selger kan også kreve å få reparere varen| dersom det ikke er mulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger produseres, eller hvis det medfører en urimelig kostnad.
Dersom det gjelder en transportskade, bør du dokumentere skaden og kontakte kundeservice via dette skjemaet., jf. punkt. 5.7.
10.3 Meld fra om mangler
Ved en mangel er du som kjøper forpliktet å gi beskjed om denne innen rimelig tid (i praksis 2-3 måneder) etter at du har oppdaget mangelen. Vi anbefaler at du tar kontakt med ditt nærmeste varehus eller kundeservice via kontaktskjemaet for å melde ifra om reklamasjonen.
10.4 Forhold som ikke utgjør mangel
Slitasje og brukerfeil regnes ikke som reklamasjonsberettigede mangler, og kan medføre faktura for undersøkelse. Selger kan kun kreve betaling for reparasjon eller undersøkelse dersom dette er informert om på forhånd.
10.5 Kontaktinformasjon
For rask behandling av reklamasjon oppfordrer vi deg til å kontakte butikken der varen(e) ble kjøpt. Alternativt kan du kontakte oss via et kontaktskjema eller følgende kontaktinformasjon:
Coop Norge SA
Regnbueveien 5, 1405 Langhus
Postboks 3005, 1402 Ski
Kundesenter (mandag - fredag 08.00 - 16.00):
64 87 50 00 - tastevalg 4
11. Kvittering som kjøpsbevis
Kvitteringen fungerer som kjøpsbevis og bør oppbevares på et trygt sted.
11.1 Eventuelle garantibetingelser fra leverandøren
Noen leverandører tilbyr garantier som går utover de lovbestemte forbrukerrettighetene. Mer informasjon om slike garantibetingelser finner du i bruksanvisningen som fulgte med varen, og ofte på produsentens hjemmeside.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
12. Personopplysninger og cookies
Formålet med personvernregelverket er blant annet å sikre personvernet ved behandlingen av personopplysninger. Coops personvernerklæring gir informasjon om behandlingen av dine personopplysninger ved kjøp i nettbutikken.
Personvernerklæringen omfatter både innsamlingen av personopplysninger og den senere behandlingen av disse. Du skal til enhver tid ha oversikt over de opplysningene du har gitt oss og ha anledning til å benytte deg av dine rettigheter etter gjeldende lovgivning.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
13. Vurderinger og anmeldelser av produkter
Vurderinger og anmeldelser er viktige kilder til informasjon og inspirasjon for Obs BYGG sine kunder. Målet er at anmeldelsene skal være transparente og relevante. Obs BYGG forbeholder seg retten til å ikke publisere din anmeldelse eller slette det i henhold til nedenstående betingelser. Obs BYGG godtar kun produktanmeldelser som sendes inn av forbrukere som selv har kjøpt produktet, og der anmeldelsen kun handler om produktet.
Obs BYGG aksepterer ikke:
Obs BYGG aksepterer ikke:
- Manipulerte produktanmeldelser
- Produktanmeldelser som ikke er relevante eller som ikke handler om produktet
- Uttalelser som er ulovlige eller strider mot Coop sine etiske prinsipper eller god praksis for anmeldelser
Ved innsending av anmeldelse, med eventuelt bilder eller video, som må være dine egne, gir du Obs BYGG tillatelse til å kostnadsfritt bruke anmeldelsen. Dette gjelder både på nettsiden til Obs BYGG og eventuelt i markedsføringsøyemed.
Obs BYGG bruker produktanmeldelser til kontinuerlig forbedring av produkter og sortiment. Endringer i sortimentet kan føre til at produktanmeldelser som ikke lenger er relevante eller korrekte, blir fjernet fra nettsiden. Ved spørsmål om produktanmeldelser, vennligst ta kontakt gjennom kontaktskjemaet.
13.1 Behandling av personopplysninger ved vurderinger og anmeldelser av produkter
Coop Norge SA (org.nr. 936 560 288) er behandlingsansvarlig for personopplysningene som vi behandler i forbindelse med vurderinger og anmeldelser.
Det eneste formålet for å behandle personopplysningene som du sender til oss, er at vi skal kunne kontakte deg for å innhente mer informasjon og for å følge opp dine innspill på produktene som du har anmeldt. Navnet og e-postadressen som du gir oss når du sender inn anmeldelsen blir overført til leverandøren av denne tjenesten, Yotpo, som driver tjenesten på vegne av oss. Vi har inngått databehandleravtale med leverandøren for å påse at personopplysningene dine er trygge.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen
14. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan som kjøper alltid ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan hver av partene skriftlig be om at Forbrukerrådet fremmer tvister for Forbrukertvistutvalget. Du kan lese mer om hvordan du skal gå frem for å klage til Forbrukerrådet her.
Tilbake til toppen
Tilbake til toppen